Innovatie is voor een wendbare organisatie de brandstof om toekomstbestendig te zijn. Elke onderneming heeft namelijk een marktgedreven vernieuwing van zichzelf of haar producten of dienst nodig om slagvaardig en aantrekkelijk in de markt te zijn en te kunnen blijven bestaan. Een belangrijke kern van de organisatie om innovatie te realiseren is het responsieve en adaptieve vermogen.
Strategy Scouts onderscheid drie soorten innovatietrajecten:
- Wake up: volgens een beproefde methode weten we de deelnemers uit te dagen en mee te nemen om buiten hun dagelijkse focus te denken, te blijven en te reflecteren. Op basis hiervan heeft de organisatie nieuwe inzichten verworven om een business plan op te zetten of aan te passen.
- Red monkey: soms zweven ideeën bij de organisatie al rond, maar zijn ze nog niet geconcretiseerd in termen van marktmogelijkheden. Daarmee kunnen ze versteend blijven als idee. Door een iteratiefproces nemen we het idee of de ideeën onder de loep en dagen de organisatie uit om op basis van de bedrijfsstrategie en ambitie te toetsen en het idee of ideeën concreet te maken.
- Fresh air: door de dagelijkse focus van zowel management als medewerkers sneeuwt het vermogen om nieuwe ideeën te genereren vaak onder. Belangrijk voor elke organisatie is om het innovatievermogen om te zetten in innovatiekracht. Daarvoor is het noodzakelijk om een innovatieklimaat te scheppen voor de gehele organisatie. Dit is een proces voor iedereen in de organisatie.